MODELOWANIE ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA GRUNTY ROLNE NA PRZYKŁADZIE ODCINKA AUTOSTRADY A4 BOREK MAŁY – BORECZEK
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
Data publikacji: 30-12-2017
 
Acta Sci. Pol. Formatio Circumiectus 2017;16(4):127–138
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE ARTYKUŁU
Opracowana nowatorska metoda szacowania oddziaływania autostrady na grunty rolne pozwala na określenie wszystkich strat związanych z kierunkami tego oddziaływania. Podstawą dla ustalenia strat jest analiza zmienności użytkowania gruntów i klas bonitacyjnych oraz rozmieszczenia dróg dojazdowych do gruntów wzdłuż osi projektowanej autostrady. Przyjętą miarą wielokierunkowego oddziaływania autostrady na grunty rolne jest określona zmiana wartości gruntów, przy której wyznaczeniu uwzględniono jedynie zróżnicowanie ich przydatności do produkcji rolniczej. Opracowana metoda określania oddziaływania autostrady na grunty rolne jest przedstawiona na przykładzie odcinka autostrady A–4, biegnącego przez wsie Borek Mały oraz Boreczek, następnie otrzymane wyniki porównano z wersją alternatywną przebiegu autostrady na tym odcinku. Prezentowana metoda daje możliwości oceny i wyboru najbardziej optymalnego przebiegu autostrady na etapie jej projektowania. Budowa jednego kilometra rozpatrywanego odcinka autostrady spowoduje obniżenie wartości gruntów rolnych wynoszące przeciętnie 1250 jednostki zbożowej. Przejmowanie gruntów pod budowę autostrady oraz negatywne jej oddziaływanie obejmuje około 70% całkowitej utraty wartości gruntów rolnych. Pozostałe 30% utraty wartości gruntów wiąże się z przyrostem transportu i pogorszeniem rozłogu działek.
ISSN:1644-0765